Telecomu zvoní mobily

(Kdy a jak se vyplatí odchod na mobilní telefony)
2.verze ze dne 4.4.2002
Vojtěch Kment

Poslední zdražení Telecomu znamená, že pro řadu zákazníků začíná být významně levnější používání mobilních telefonů. Telecom dosáhl svého cenového stropu asi ještě dříve, než byla zavedena konkurence v hlasové telefonii pevných linek. Razantní změna cen vždy přináší riziko podráždění zákazníka, zvýšení jeho vnímavosti k alternativám a jejich průzkum.

Telecom od 1.února 2002 zvýšil měsíční paušál domácích stanic ze 175Kč na 290Kč a u firemních stanic z 232Kč na dokonce 399Kč (sic). Domácí zákazníci mají ještě možnost úniku na plán Home Mini s paušálem pouze 190Kč, ovšem za vlastní telefonování pak platí dvojnásobné poplatky. Firemní zákazníci, ačkoliv odebírají shodnou službu jako domácnosti, obdobnou možnost "Mini" nemají vůbec. Telecom, jako jediný operátor z průzkumu, uplatňuje systém dvojích cen, diskriminující firmy na margo domácností. V ceně zdražení je sice obsažen kredit na volání, málo volající jej však pravděpodobně nevyužijí.

Přijímám, ale nevolám
Z průzkumu trhu veškeré telefonie plyne, že nejlevnější možnost telefonování (pouze příjem hovorů) přijde měsíčně na cca. 120Kč, z čehož cca. 85Kč připadá na amortizaci mobilního telefonního přístroje. U poněkud zvláštní služby "Slyším Vás" lze měsíční náklady stlačit dokonce až ke 100Kč. Po podobném započtení všech nákladů vychází využívání nejlevnější služby Telecomu (uvedené Home Mini) pro domácnost na minimálně dvojnásobek, tj. 244Kč a na čtyřnásobek 493Kč pro firmy s Business Standard.

Z mobilu do Telecomu
Ze srovnání tarifů kupodivu plyne, že Telecom neposkytuje výrazně lepší ceny ani pro běžné volání do zahraničí. Jeho cenová výhodnost tedy významně spočívá již jen ve využívání své existující sítě, uvnitř které se nabízí lepší ceny pro spojení, než při volání mobilem do pozemní. Rozdíl se uplatní zejména u spojení místních a mimo špičku, nebo jejich současné kombinaci. Jako palcové pravidlo lze stanovit, že Telecom se cenově dorovnává až zhruba po 30 provolaných minutách v domácnosti a 70 minutách u firem.

Uvnitř jedné sítě
Se vzrůstajícím počtem mobilních stanic, ekonomickou i technickou stabilitou mobilních sítí, však začíná platit i obrácené pravidlo "výhodnosti uvnitř sítě". V rámci rodin, firem a firemních skupin se může vyplatit skupinový přechod na některého operátora. Pro málo volající jsou vhodné především tzv. kartové programy, tj. Paegas Twist, Oskar Oskarta a Eurotel Go. Lze-li uvnitř sítě Telecom v rámci nákladů Home Mini mluvit místně 32-64 minut (podle využití za/mimo špičky), pak s Oskartou lze za shodné peníze hovořit cca. 50 minut po celé ČR nezávisle na čase (paušál Home Mini za špičky kryje pouze 13 minut volání meziměsto!). Drahota Business Standard umožňuje namísto 60 minut Telecomem místně (za špičky) 130 minut po celé ČR (opět Oskarta) kdykoliv.

Složitější případy
Uživatelé, kteří provádí více volání do různých sítí a do zahraničí, si mohou vypočítat náklady pro jednotlivé varianty. Viz přiloženou tabulku, jež je na adrese zdroje dostupná ve formátu .XLS k volnému použití, včetně nákladového modelu výpočtu. Srovnáním variant pro individuální data lze zjistit nejvýhodnější služby, nebo kombinovat využití více služeb zároveň.

Jiná hlediska a pohledy
Přechodu na mobilní telefon může vadit vyšší technická náročnost obsluhy, neschopnost ovládání zejména staršími osobami. Dosud ne zcela jasná je i zdravotní nezávadnost mobilů. Výhodou naopak je přenositelnost, tj. možnost vzít telefon s sebou na cesty, sdílet jediný přístroj pro domácnost i chalupu, apod. Návyk na nošení může naopak nakonec vést k tomu, že namísto jednoho telefonu jich v domácnosti bude nakonec více a celkově se neušetří, avšak získá se větší spojitelnost. Hlavní ochrannou bariérou Telecomu proti migraci je nárazové vydání cca. 3000Kč za mobilní přístroj. Dobrým řešením může být zejména využití kombinované nabídky (např. mobil prodávaný s bankovními službami), anebo pořízení použitého přístroje v ceně okolo cca. 1000Kč. U telefonu z druhé ruky je třeba dát velký pozor, aby nebyl poškozen, jen provizorně opraven, na stav akumulátorů, cenu a dostupnost náhradních, aby nebyl zablokován operátorem coby dotovaný a nakonec pokud možno podporoval duální pásmo.

Výběr konkrétního mobilního operátora závisí na dalších osobních prioritách. Cenově jsou zhruba srovnatelní s tím, že pořadí cen od nejdražšího k nejlevnějšímu je Eurotel, Paegas, Oskar. Vyšší renomé prvních dvou operátorů je kompenzováno atraktivnějšími cenami třetího. Mobilní operátoři nabízejí plejádu dalších doprovodných služeb, z nichž nejužívanější jsou SMS zprávy. Konkrétní volba může být ovlivněna i dalšími možnostmi, jako jsou roaming (volání ze zahraniční mobilní sítě), datové, faxové, bankovní aj. služby. Protiváhou Telecomu je snadnější a kvalitnější využití telefonní linky pro faxování, kvalitnější a levnější (byť stále drahé) je i připojení na internet.

Jinou možností pro málo volající je změnit tarif na Home Mini a vyčkat nabídky konkurenčních operátorů po jejich vstupu na trh. Inhibice volby operátora u tohoto tarifu bude velmi pravděpodobně předmětem sporů, případná zpětná změna plánu podle ceníku Telecom stojí 52,50Kč.

Závěr
Pro subjekty volající spíše málo je již dnes cenově nejvýhodnější pořídit si některý kartový mobilní telefon a rezignovat na pevnou linku Telecomu. Mírně od toho odrazuje již pouze pořizovací cena mobilu.

Pro firmy s větším telefonním provozem asi není zpod deštníku Telecomu zásadního úniku, mohou však zvážit počet využívaných linek a možnost zvláštních mobilních bran na svých pobočkových ústřednách.
Dopad na akcionáře Telecomu je nejistý. Opustí jej sice především jeho příjmově nejméně výnosoví zákazníci, není ale jisté, zda je tato taktika pro Telecom výnosná. Telecom možná mohl být ziskový i za předchozích podmínek. Snižování počtu účastníků ovlivňuje synergický efekt sítě jako celku a potažmo může ovlivnit rozhodnutí o migraci i dalších uživatelů. Počet zákazníků ovlivňuje i tržní cenu firmy.

Pozn.1: tento článek a cenová srovnání vychází z podrobného nákladového modelu, popsaného dále v článku Srovnání trhu hlasové telefonie v ČR) a v tabulce tarifů.

Pozn.2: článek vyšel v HN dne 28.3.2002, str. 21, a dále na NP dne ....


 Obsah © 2002-2006 Vojtěch KMENT CONSULTING