Telecomu zvoní
mobily
(Kdy a jak se vyplatí odchod na mobilní telefony)
2.verze ze dne 4.4.2002
Vojtěch Kment
Poslední zdražení Telecomu
znamená, že pro řadu zákazníků začíná být významně levnější používání
mobilních telefonů. Telecom dosáhl svého cenového stropu asi ještě
dříve, než byla zavedena konkurence v hlasové telefonii pevných
linek. Razantní změna cen vždy přináší riziko podráždění zákazníka,
zvýšení jeho vnímavosti k alternativám a jejich průzkum.
Telecom od 1.února 2002
zvýšil měsíční paušál domácích stanic ze 175Kč na 290Kč
a u firemních stanic z 232Kč na dokonce 399Kč (sic).
Domácí zákazníci mají ještě možnost úniku na plán Home Mini s paušálem
pouze 190Kč, ovšem za vlastní telefonování pak platí dvojnásobné
poplatky. Firemní zákazníci, ačkoliv odebírají shodnou službu jako
domácnosti, obdobnou možnost "Mini" nemají vůbec. Telecom,
jako jediný operátor z průzkumu, uplatňuje systém dvojích cen, diskriminující
firmy na margo domácností. V ceně zdražení je sice obsažen kredit
na volání, málo volající jej však pravděpodobně nevyužijí.
Přijímám, ale
nevolám
Z průzkumu trhu veškeré telefonie plyne, že nejlevnější možnost
telefonování (pouze příjem hovorů) přijde měsíčně na cca. 120Kč,
z čehož cca. 85Kč připadá na amortizaci mobilního telefonního přístroje.
U poněkud zvláštní služby "Slyším Vás" lze měsíční náklady
stlačit dokonce až ke 100Kč. Po podobném započtení všech nákladů
vychází využívání nejlevnější služby Telecomu (uvedené Home Mini)
pro domácnost na minimálně dvojnásobek, tj. 244Kč a na čtyřnásobek
493Kč pro firmy s Business Standard.
Z mobilu do Telecomu
Ze srovnání tarifů kupodivu plyne, že Telecom neposkytuje výrazně
lepší ceny ani pro běžné volání do zahraničí. Jeho cenová výhodnost
tedy významně spočívá již jen ve využívání své existující sítě,
uvnitř které se nabízí lepší ceny pro spojení, než při volání mobilem
do pozemní. Rozdíl se uplatní zejména u spojení místních a mimo
špičku, nebo jejich současné kombinaci. Jako palcové pravidlo lze
stanovit, že Telecom se cenově dorovnává až zhruba po 30 provolaných
minutách v domácnosti a 70 minutách u firem.
Uvnitř jedné sítě
Se vzrůstajícím počtem mobilních stanic, ekonomickou i technickou
stabilitou mobilních sítí, však začíná platit i obrácené pravidlo
"výhodnosti uvnitř sítě". V rámci rodin, firem a firemních
skupin se může vyplatit skupinový přechod na některého operátora.
Pro málo volající jsou vhodné především tzv. kartové programy, tj.
Paegas Twist, Oskar Oskarta a Eurotel Go. Lze-li uvnitř sítě Telecom
v rámci nákladů Home Mini mluvit místně 32-64 minut (podle využití
za/mimo špičky), pak s Oskartou lze za shodné peníze hovořit cca.
50 minut po celé ČR nezávisle na čase (paušál Home Mini za špičky
kryje pouze 13 minut volání meziměsto!). Drahota Business Standard
umožňuje namísto 60 minut Telecomem místně (za špičky) 130 minut
po celé ČR (opět Oskarta) kdykoliv.
Složitější případy
Uživatelé, kteří provádí více volání do různých sítí a do zahraničí,
si mohou vypočítat náklady pro jednotlivé varianty. Viz přiloženou
tabulku, jež je na adrese zdroje dostupná ve formátu .XLS k
volnému použití, včetně nákladového modelu výpočtu. Srovnáním
variant pro individuální data lze zjistit nejvýhodnější služby,
nebo kombinovat využití více služeb zároveň.
Jiná hlediska
a pohledy
Přechodu na mobilní telefon může vadit vyšší technická náročnost
obsluhy, neschopnost ovládání zejména staršími osobami. Dosud
ne zcela jasná je i zdravotní nezávadnost mobilů. Výhodou naopak
je přenositelnost, tj. možnost vzít telefon s sebou na cesty, sdílet
jediný přístroj pro domácnost i chalupu, apod. Návyk na nošení může
naopak nakonec vést k tomu, že namísto jednoho telefonu jich v domácnosti
bude nakonec více a celkově se neušetří, avšak získá se větší spojitelnost.
Hlavní ochrannou bariérou Telecomu proti migraci je nárazové vydání
cca. 3000Kč za mobilní přístroj. Dobrým řešením může být zejména
využití kombinované nabídky (např. mobil prodávaný s bankovními
službami), anebo pořízení použitého přístroje v ceně okolo cca.
1000Kč. U telefonu z druhé ruky je třeba dát velký pozor, aby nebyl
poškozen, jen provizorně opraven, na stav akumulátorů, cenu a dostupnost
náhradních, aby nebyl zablokován operátorem coby dotovaný a nakonec
pokud možno podporoval duální pásmo.
Výběr konkrétního mobilního
operátora závisí na dalších osobních prioritách. Cenově jsou zhruba
srovnatelní s tím, že pořadí cen od nejdražšího k nejlevnějšímu
je Eurotel, Paegas, Oskar. Vyšší renomé prvních dvou operátorů je
kompenzováno atraktivnějšími cenami třetího. Mobilní operátoři nabízejí
plejádu dalších doprovodných služeb, z nichž nejužívanější jsou
SMS zprávy. Konkrétní volba může být ovlivněna i dalšími možnostmi,
jako jsou roaming (volání ze zahraniční mobilní sítě), datové, faxové,
bankovní aj. služby. Protiváhou Telecomu je snadnější a kvalitnější
využití telefonní linky pro faxování, kvalitnější a levnější (byť
stále drahé) je i připojení na internet.
Jinou možností pro málo
volající je změnit tarif na Home Mini a vyčkat nabídky konkurenčních
operátorů po jejich vstupu na trh. Inhibice volby operátora u tohoto
tarifu bude velmi pravděpodobně předmětem sporů, případná zpětná
změna plánu podle ceníku Telecom stojí 52,50Kč.
Závěr
Pro subjekty volající spíše málo je již dnes cenově nejvýhodnější
pořídit si některý kartový mobilní telefon a rezignovat na pevnou
linku Telecomu. Mírně od toho odrazuje již pouze pořizovací cena
mobilu.
Pro firmy s větším telefonním provozem asi není zpod deštníku Telecomu
zásadního úniku, mohou však zvážit počet využívaných linek a možnost
zvláštních mobilních bran na svých pobočkových ústřednách.
Dopad na akcionáře Telecomu je nejistý. Opustí jej sice především
jeho příjmově nejméně výnosoví zákazníci, není ale jisté, zda je
tato taktika pro Telecom výnosná. Telecom možná mohl být ziskový
i za předchozích podmínek. Snižování počtu účastníků ovlivňuje synergický
efekt sítě jako celku a potažmo může ovlivnit rozhodnutí o migraci
i dalších uživatelů. Počet zákazníků ovlivňuje i tržní cenu firmy.
Pozn.1: tento
článek a cenová srovnání vychází z podrobného nákladového modelu,
popsaného dále v článku Srovnání trhu
hlasové telefonie v ČR) a v tabulce tarifů.
Pozn.2: článek
vyšel v HN dne 28.3.2002, str. 21, a dále na NP dne ....
|