Srovnání
trhu hlasové telefonie v ČR
(Nákladový model telefonování a legenda tabulky)
20.2.2002
Vojtěch Kment
Plnohodnotnou alternativní
možnost telefonování k Telecomu představují zatím pouze mobilní
operátoři GSM. Konkurence v pozemních linkách je zatím v plenkách
a dosud zaměřena výlučně na větší firmy. Nabízené cenové podmínky
perspektivních soutěžitelů jako jsou GTS či Aliatel, nejsou ani
veřejně vůbec známé. Srovnání se proto soustřeďuje na cenové porovnání
Telecomu a operátorů veřejných mobilních sítí v ČR.
Jedno z pravidel marketingu
praví, že chcete-li zabránit komoditnímu srovnávání a možnému náhlému
odlivu zákazníků ke konkurenci, je třeba maximálně znesnadnit možnost
porovnání svých a konkurenčních služeb v ceně i obsahu. Proto prakticky
všichni operátoři nabízejí své produkty v odlišně formovaných a
kombinovaných balíčcích. Stěžuje to orientaci a přehled uživatelů,
do určité míry i analytické srovnání, jako je tento článek.
Například Telecom nyní
dále prohloubil velké množství cenových plánů, nejrůznějších tarifů,
zavedl období ve špičce, po špičce, mimo špičku, v noci, dále různé
výše kreditů a ještě různorodější možnosti čerpání z nich. Zmatek
je dovršen tím, že pro shodně pojmenovaná období jsou u různých
služeb odlišně stanovené konce intervalů (špička, mimo špičku, v
noci, atd.) nejen u různých operátorů, ale u Telecomu i u jednotlivých
jeho služeb. Plný ceník Telecomu pak čítá přes 205 stran textu a
tabulek, čtení jen pro otrlé.
Pro srovnání telefonních
služeb nelze jednoduše sloučit tabulky různých operátorů, mají vždy
jinou strukturu a částečně i obsah. Služby často až přehnaně akcentují
výhodu určitých programů. Je třeba abstrahovat ty tarify a náklady,
jež jsou podstatné pro využívání služby a umožňují následně navzájem
porovnat reálné celkové náklady. Výsledek musí být i únosně přehledný.
Zda se to zdařilo, posuďte z tabulky.
Organizace tabulky
Tabulka je organizována z pohledu volajícího. V jednotlivých řádcích
jsou uvedeny telefonní služby (cenové programy, plány) jednotlivých
operátorů, jež volající může používat. Ve sloupečcích jsou uvedeny
jednotlivé náklady modelu, jejich význam a způsob konstrukce je
popsán dále.
Srovnání telefonie
Srovnání se soustředilo pouze na hlasovou telefonii, službu nejběžnější,
nejvyužívanější, i nejdůležitější. Všichni operátoři ji poskytují
při zhruba srovnatelné kvalitě i výkonu. Do tabulky jsou zařazeny
všechny významné údaje, jež vypovídají o pořizovacích a provozních
nákladech konkrétní služby.
Vše včetně DPH
Všechny ceny či nákladové hodnoty jsou zvoleny či přepočítány na
cenu včetně DPH. U kartových GSM programů se používají výhradně,
ukazují i celkovou skutečnou nakonec zaplacenou cenu služby, jež
se obráží v cash-flow. Firemní subjekty odpočítávající DPH jsou
rovněž spíše schopné si tabulku z uvedeného zdroje získat a příslušně
upravit.
Abstrakce špičky
provozu
Netriviálním znormálováním je sloučení všech tarifů na pouhé dvojí
období (špička, mimo špičku). Jak je uvedeno výše, úseky se totiž
nekryjí. Typicky je špička tarifikována v době mezi 7:00-19:00 hodin
v pracovních dnech, vše ostatní včetně celých víkendů spadá mimo
špičku. Zjednodušení se opírá o předpoklad, že u všech služeb je
doba špičky stanovena tak, že podniky se volání mimo špičku vyhnout
prostě nemohou, a naopak osoby volající záměrně mimo špičku si mohou
dát pozor u své služby na to, kdy jim levnější období přesně začíná.
Některé "mezitarify" pak byly vynechány vůbec, protože
buďto nabízí obskurní dobu pro volání (noc mezi 22:00 - 5:00), nebo
rozdíl hodnoty tarifu není podstatný.
Skryté provozní
režie
Ačkoliv nejvděčnější je srovnávat vlastní telefonní tarify, účtování
a skladba všech nákladů spojených s praktickou možností uživatele
telefonovat jsou složitější. Bylo by naopak jednostranné neupozornit
na podstatně vyšší náklady spojené s vlastnictvím mobilního telefonního
přístroje, které jsou u běžných telefonů skoro zanedbatelné. U GSM
je cena "vlastnictví" telefonu určená z ceny nejlevnějších
kartových sad, rozpočítané na 3 roky. V případě dražších služeb
je zvolen i dvojnásobně dražší model. Do jednorázové pořizovací
ceny není telefon zahrnut proto, že mnoho osob přece jen již nějaký
mobil vlastní, případně jsou schopni jej získat z druhé ruky, či
kombinací s jinou službou. Je to kompromis zohledňující obojakou
možnost pohledu, na jedné straně zanedbání vůbec, na druhé straně
prezentace jako nepřekonatelná vstupní cenová bariéra.
"Dotované"
telefony nemají efekt
Zvažování dotovaných GSM telefonů je vynecháno, protože cenově nehraje
vážnou roli - operátor nižší cenu přístroje nahradí téměř ekvivalentně
stejně vysokou cenou aktivace a tarify po smluvní období 2 roků.
Dotované telefony mají v současnosti smysl jen potud, pokud má kdo
různé rozpočtové kolonky na utrácení.
Kartové programy
a jejich systém
Cenovým šlágrem a přímým konkurentem Telecomu pro málo volající
jsou tzv. kartové GSM programy, tj. Eurotel Go, Paegas Twist a Oskar
Oskarta. Zákazník napoprvé zakoupí tzv. startovací kit (ceny Go
795Kč; Twist 699Kč; Oskarta 400Kč), obsahující SIM kartu se svým
telefonním číslem a úvodní kredit (Go 500Kč; Twist 400Kč; Oskarta
400Kč). Následně dokupuje již pouze dobíjecí kupony (Go 300-500-1000-2000Kč
; Twist: 400-800-2000Kč ; Oskarta: 400-800-1500Kč), o jejichž hodnotu
se zvyšuje jeho kredit. Kredit se mu postupně odečítá, jak jej postupně
provolává.
Zájemce si může pořídit
i tzv. startovací sadu (nejlevnější okolo 3500Kč), obsahující mobilní
telefon včetně startovacího kitu a být si tak jist, že mu mobil
ze sady bude u jím vybraného operátora pracovat. Pořízení kartového
programu je rychlé a zcela bezesmluvní. Oskar nabízí cenový bonus
na kuponech, tj. jeho dražší kupony obsahují více peněz na provolání,
než je jejich pořizovací cena. V tabulce je to zohledněno třemi
různými řádky a přepočtením na různé tarify. Eurotel a Paegas nabízí
10% bonus při alternativním dobíjení z bankovního účtu (převodem
či bankomatem z platební karty), jež však asi nevyužije každý a
vždy, proto v tabulce zohledněny nejsou.
Význam sloupečků
Zřízení/Aktivace - je cena za úvodní zřízení pozemní
linky, anebo za aktivaci GSM linky. Pro další výpočty (mimo tabulku)
se cena rozkládá na 8 let u stanic v domácnostech a na 4 roky u
firemních a u GSM stanic.
Telefon na měsíc
- je cena vlastnictví telefonního přístroje přepočtená na 1 měsíc.
U Telecomu vychází ze sazebníku za pronájem, pro GSM z ceny startovacích
sad 3500 Kč minus úvodní obsažený kredit a rozložení na 3 roky (doba
technicko-morální životnosti).
Měsíční paušál
Měsíční paušál je čistá paušální cena služby. V kartových GSM programech
je rovněž skrytý jistý paušál, jenž je však celý refundovaný. Paušál
plyne z toho, že hodnotu dobitou kuponem je třeba spotřebovat do
určitého časového limitu (6-18 měsíců podle služby). Paušál u kartových
programů je na měsíc vztažený pouze pro srovnání v tabulce, ve skutečnosti
je převoditelný po celou dobu časového limitu.
Kredit / volné
minuty
V rámci výše uvedeného měsíčního paušálu je poskytován určitý kredit.
Kredit je vyjádřen buďto peněžně (u Telecomu a u kartových GSM programů),
nebo formou volných minut na volání. Jiné formy kreditu (např. volné
SMS zprávy) nejsou zohledněny.
Kredit lze použít
na
Indikace, na jaké typy volání lze použít výše uvedený kredit. U
GSM operátorů typicky na jakékoliv volání po ČR, bez rozlišování
druhu cílové sítě, u Telecomu je to různé - viz tabulku.
Tarify (Telecom,
Eurotel, ...., USA)
Nadpisy skupin sloupečků označují názvy sítí, do nichž je voláno
ze služby v daném řádku. U Telecomu je dále rozlišováno místní a
meziměstské volání. Doba špičky a mimo špičku je u různých operátorů
stanovená odlišně, vzájemné srovnání je možné při uvážení výše uvedené
abstrakce. Velmi výhodné tarify typu XCall (název Telecomu) u volání
do zahraničí se použijí při použití zvláštní předvolby (odlišné
od běžné 00...). U služeb Eurotel má obdobná služba název NetCall
a je použitelná celý den, u služeb Paegas I-Call, rovněž po celý
den.
Jednotlivá políčka obsahují cenu za 1 minutu spojení, kterou platí
volající. Jisté zjednodušení plyne z toho, že tarifikační impulsy
jsou prováděny různě.
Zdroj údajů:
Tabulka byla sestavena v únoru 2002 z ceníků dostupných na webových
stránkách operátorů a ověřena z tištěných propagačních brožurek
vyžádaných na jejich značkových prodejnách a dotazy u pracovníků
operátorů. Odkazy a výsledná tabulka ve formátu .XLS jsou k dispozici
pro další výpočty na adrese sponzora publikace výsledné tabulky:
http://www.axonnet.cz/files/tarify2002.xls
|