Srovnání trhu hlasové telefonie v ČR
(Nákladový model telefonování a legenda tabulky)
20.2.2002
Vojtěch Kment

Plnohodnotnou alternativní možnost telefonování k Telecomu představují zatím pouze mobilní operátoři GSM. Konkurence v pozemních linkách je zatím v plenkách a dosud zaměřena výlučně na větší firmy. Nabízené cenové podmínky perspektivních soutěžitelů jako jsou GTS či Aliatel, nejsou ani veřejně vůbec známé. Srovnání se proto soustřeďuje na cenové porovnání Telecomu a operátorů veřejných mobilních sítí v ČR.

Jedno z pravidel marketingu praví, že chcete-li zabránit komoditnímu srovnávání a možnému náhlému odlivu zákazníků ke konkurenci, je třeba maximálně znesnadnit možnost porovnání svých a konkurenčních služeb v ceně i obsahu. Proto prakticky všichni operátoři nabízejí své produkty v odlišně formovaných a kombinovaných balíčcích. Stěžuje to orientaci a přehled uživatelů, do určité míry i analytické srovnání, jako je tento článek.

Například Telecom nyní dále prohloubil velké množství cenových plánů, nejrůznějších tarifů, zavedl období ve špičce, po špičce, mimo špičku, v noci, dále různé výše kreditů a ještě různorodější možnosti čerpání z nich. Zmatek je dovršen tím, že pro shodně pojmenovaná období jsou u různých služeb odlišně stanovené konce intervalů (špička, mimo špičku, v noci, atd.) nejen u různých operátorů, ale u Telecomu i u jednotlivých jeho služeb. Plný ceník Telecomu pak čítá přes 205 stran textu a tabulek, čtení jen pro otrlé.

Pro srovnání telefonních služeb nelze jednoduše sloučit tabulky různých operátorů, mají vždy jinou strukturu a částečně i obsah. Služby často až přehnaně akcentují výhodu určitých programů. Je třeba abstrahovat ty tarify a náklady, jež jsou podstatné pro využívání služby a umožňují následně navzájem porovnat reálné celkové náklady. Výsledek musí být i únosně přehledný. Zda se to zdařilo, posuďte z tabulky.

Organizace tabulky
Tabulka je organizována z pohledu volajícího. V jednotlivých řádcích jsou uvedeny telefonní služby (cenové programy, plány) jednotlivých operátorů, jež volající může používat. Ve sloupečcích jsou uvedeny jednotlivé náklady modelu, jejich význam a způsob konstrukce je popsán dále.

Srovnání telefonie
Srovnání se soustředilo pouze na hlasovou telefonii, službu nejběžnější, nejvyužívanější, i nejdůležitější. Všichni operátoři ji poskytují při zhruba srovnatelné kvalitě i výkonu. Do tabulky jsou zařazeny všechny významné údaje, jež vypovídají o pořizovacích a provozních nákladech konkrétní služby.

Vše včetně DPH
Všechny ceny či nákladové hodnoty jsou zvoleny či přepočítány na cenu včetně DPH. U kartových GSM programů se používají výhradně, ukazují i celkovou skutečnou nakonec zaplacenou cenu služby, jež se obráží v cash-flow. Firemní subjekty odpočítávající DPH jsou rovněž spíše schopné si tabulku z uvedeného zdroje získat a příslušně upravit.

Abstrakce špičky provozu
Netriviálním znormálováním je sloučení všech tarifů na pouhé dvojí období (špička, mimo špičku). Jak je uvedeno výše, úseky se totiž nekryjí. Typicky je špička tarifikována v době mezi 7:00-19:00 hodin v pracovních dnech, vše ostatní včetně celých víkendů spadá mimo špičku. Zjednodušení se opírá o předpoklad, že u všech služeb je doba špičky stanovena tak, že podniky se volání mimo špičku vyhnout prostě nemohou, a naopak osoby volající záměrně mimo špičku si mohou dát pozor u své služby na to, kdy jim levnější období přesně začíná. Některé "mezitarify" pak byly vynechány vůbec, protože buďto nabízí obskurní dobu pro volání (noc mezi 22:00 - 5:00), nebo rozdíl hodnoty tarifu není podstatný.

Skryté provozní režie
Ačkoliv nejvděčnější je srovnávat vlastní telefonní tarify, účtování a skladba všech nákladů spojených s praktickou možností uživatele telefonovat jsou složitější. Bylo by naopak jednostranné neupozornit na podstatně vyšší náklady spojené s vlastnictvím mobilního telefonního přístroje, které jsou u běžných telefonů skoro zanedbatelné. U GSM je cena "vlastnictví" telefonu určená z ceny nejlevnějších kartových sad, rozpočítané na 3 roky. V případě dražších služeb je zvolen i dvojnásobně dražší model. Do jednorázové pořizovací ceny není telefon zahrnut proto, že mnoho osob přece jen již nějaký mobil vlastní, případně jsou schopni jej získat z druhé ruky, či kombinací s jinou službou. Je to kompromis zohledňující obojakou možnost pohledu, na jedné straně zanedbání vůbec, na druhé straně prezentace jako nepřekonatelná vstupní cenová bariéra.

"Dotované" telefony nemají efekt
Zvažování dotovaných GSM telefonů je vynecháno, protože cenově nehraje vážnou roli - operátor nižší cenu přístroje nahradí téměř ekvivalentně stejně vysokou cenou aktivace a tarify po smluvní období 2 roků. Dotované telefony mají v současnosti smysl jen potud, pokud má kdo různé rozpočtové kolonky na utrácení.

Kartové programy a jejich systém
Cenovým šlágrem a přímým konkurentem Telecomu pro málo volající jsou tzv. kartové GSM programy, tj. Eurotel Go, Paegas Twist a Oskar Oskarta. Zákazník napoprvé zakoupí tzv. startovací kit (ceny Go 795Kč; Twist 699Kč; Oskarta 400Kč), obsahující SIM kartu se svým telefonním číslem a úvodní kredit (Go 500Kč; Twist 400Kč; Oskarta 400Kč). Následně dokupuje již pouze dobíjecí kupony (Go 300-500-1000-2000Kč ; Twist: 400-800-2000Kč ; Oskarta: 400-800-1500Kč), o jejichž hodnotu se zvyšuje jeho kredit. Kredit se mu postupně odečítá, jak jej postupně provolává.

Zájemce si může pořídit i tzv. startovací sadu (nejlevnější okolo 3500Kč), obsahující mobilní telefon včetně startovacího kitu a být si tak jist, že mu mobil ze sady bude u jím vybraného operátora pracovat. Pořízení kartového programu je rychlé a zcela bezesmluvní. Oskar nabízí cenový bonus na kuponech, tj. jeho dražší kupony obsahují více peněz na provolání, než je jejich pořizovací cena. V tabulce je to zohledněno třemi různými řádky a přepočtením na různé tarify. Eurotel a Paegas nabízí 10% bonus při alternativním dobíjení z bankovního účtu (převodem či bankomatem z platební karty), jež však asi nevyužije každý a vždy, proto v tabulce zohledněny nejsou.

Význam sloupečků
Zřízení/Aktivace - je cena za úvodní zřízení pozemní linky, anebo za aktivaci GSM linky. Pro další výpočty (mimo tabulku) se cena rozkládá na 8 let u stanic v domácnostech a na 4 roky u firemních a u GSM stanic.

Telefon na měsíc - je cena vlastnictví telefonního přístroje přepočtená na 1 měsíc. U Telecomu vychází ze sazebníku za pronájem, pro GSM z ceny startovacích sad 3500 Kč minus úvodní obsažený kredit a rozložení na 3 roky (doba technicko-morální životnosti).

Měsíční paušál
Měsíční paušál je čistá paušální cena služby. V kartových GSM programech je rovněž skrytý jistý paušál, jenž je však celý refundovaný. Paušál plyne z toho, že hodnotu dobitou kuponem je třeba spotřebovat do určitého časového limitu (6-18 měsíců podle služby). Paušál u kartových programů je na měsíc vztažený pouze pro srovnání v tabulce, ve skutečnosti je převoditelný po celou dobu časového limitu.

Kredit / volné minuty
V rámci výše uvedeného měsíčního paušálu je poskytován určitý kredit. Kredit je vyjádřen buďto peněžně (u Telecomu a u kartových GSM programů), nebo formou volných minut na volání. Jiné formy kreditu (např. volné SMS zprávy) nejsou zohledněny.

Kredit lze použít na
Indikace, na jaké typy volání lze použít výše uvedený kredit. U GSM operátorů typicky na jakékoliv volání po ČR, bez rozlišování druhu cílové sítě, u Telecomu je to různé - viz tabulku.

Tarify (Telecom, Eurotel, ...., USA)
Nadpisy skupin sloupečků označují názvy sítí, do nichž je voláno ze služby v daném řádku. U Telecomu je dále rozlišováno místní a meziměstské volání. Doba špičky a mimo špičku je u různých operátorů stanovená odlišně, vzájemné srovnání je možné při uvážení výše uvedené abstrakce. Velmi výhodné tarify typu XCall (název Telecomu) u volání do zahraničí se použijí při použití zvláštní předvolby (odlišné od běžné 00...). U služeb Eurotel má obdobná služba název NetCall a je použitelná celý den, u služeb Paegas I-Call, rovněž po celý den.
Jednotlivá políčka obsahují cenu za 1 minutu spojení, kterou platí volající. Jisté zjednodušení plyne z toho, že tarifikační impulsy jsou prováděny různě.

Zdroj údajů:
Tabulka byla sestavena v únoru 2002 z ceníků dostupných na webových stránkách operátorů a ověřena z tištěných propagačních brožurek vyžádaných na jejich značkových prodejnách a dotazy u pracovníků operátorů. Odkazy a výsledná tabulka ve formátu .XLS jsou k dispozici pro další výpočty na adrese sponzora publikace výsledné tabulky:

http://www.axonnet.cz/files/tarify2002.xls

 


 Obsah © 2002-2006 Vojtěch KMENT CONSULTING