› |
Témata › ADSL ›
Regulace EU rozbaluje české místní smyčky (Komentář) |
Regulace EU rozbaluje české místní smyčky
Vojtěch Kment (vyšlo 20.6.2003 v ComputerWorld 24/2003)
Větší konkurence v hlasové telefonii i xDSL se přiblížila.
Poslanecká sněmovna schválila 28.5. dle vzoru evropského regulačního nařízení ES 2887/2000 novelu českého zákona o telekomunikacích (tisk 213), kterou se rozbalují místní telefonní smyčky.
Dominantní operátoři (jehož definici v ČR vyhovuje asi pouze Český Telecom) budou po nabytí účinnosti zákona povinni pronajmout libovolnou místní smyčku (v termínech zákona účastnické vedení, laicky dráty telefonní linky), vedoucí od existujícího nebo potenciálního zákazníka na ústřednu (~hlavní rozvaděč), jakémukoliv jinému alternativnímu operátorovi za podmínek tzv. referenční nabídky. Rovněž jim musí poskytnout tzv. kolokaci, tj. fyzický prostor na umístění jejich zařízení a zakončení místní smyčky v místní ústředně.
Při odloučení pouze nadhovorového kmitočtového pásma (např. pro xDSL) může být rozbalení částečné, při přepojení celé smyčky úplné a po takto uvolněných drátech bude možné nabízet v podstatě jakékoliv telekomunikační služby jakoukoliv technologií pracující po kovových párech.
Oficiálním důvodem (i v EU) je, že místní smyčky byly vytvořeny a financovány během dlouhodobého telefonního monopolu a alternativní operátoři by nyní za běžných tržních podmínek neměli v dohledné době šanci, a proto ani zájem, zřídit paralelní metalické sítě. Aby Evropa mezitím beznadějně nezaostala v plošné, levné a funkcemi bohaté infrastruktuře komunikací a služeb, rozhodla se podpořit konkurenci a technologickou inovaci harmonizací svého práva v oblasti místních smyček (sic). Uváděný motiv se tedy odvolává především na vznik trhu v oblastech datových a internetových služeb, novela však zavádí vyšší konkurenci i v oblastech čistě hlasové telefonie.
Pokud zákon projde senátem i podpisem prezidenta republiky do sbírky zákonů za obvyklou dobu cca 2 měsíců, pak při lhůtách v zákonu uvedených lze první alternativní obchodní nabídky pro koncové zákazníky očekávat v listopadu-prosinci 2003. To je ovšem teoretická lhůta. Prakticky se mohou vyskytnout jak obstrukce dominantního operátora, tak především potíže s investiční či lidsko-kapacitní schopností alternativních operátorů.
Protože místní ústředny Telecomu prošly v devadesátých letech modernizací, která nahradila analogové a někdy snad i relátkové ústředny digitálními, nemělo by být v budovách ústředen obtížné vytvořit dostatek místa pro zařízení alternativních operátorů. Přesto jejich počet (přes 4000 MÚ) znamená pro případné alternativní operátory značné investiční i organizačně-pracovní vypětí. Alternativní pokrytí a nabídky služeb proto nebudou pravděpodobně plošné, ale započnou od center s lukrativními zákazníky.
Klíčovou záležitostí je pochopitelně cena pronájmů. Novela stanoví, že má pokrývat oprávněné náklady na zpřístupnění (tj. pořízení a údržbu smyčky), poskytnutí prostor a vybavení a příměřený zisk. Český telekomunikační úřad je novelou též zmocněn k vypracování metodiky oceňování, pro předpokládatelný stav, že se operátoři sami nedohodnou na způsobu stanovení této ceny. Selský rozum říká, že cena „holéhu drátu” by měla být rozhodně menší než je současný tarif Telecomu Home Mini (nyní 190,- Kč měsíčně, donedávna 175 Kč), nechme se však, doufejme příjemně, překvapit.
V novele jsou oproti ES 2887/2000 některé mírné distorze v liteře, oba předpisy poměrně opomíjí i problematiku „odchodu” konektivity z ústředen. Novela rozhodně též nestačí pro dokonalé oddělení trhu místních smyček od dalších telekomunikačních služeb, se vzájemně dokonalou frikcí.
Ze všech uvedených důvodů nelze od novely očekávat ihned faktický zázrak, přesto se jedná o zdaleka nejradikálnější pro-konkurenční opatření v českém telekomunikačním sektoru od roku 1989 vůbec!
---
Autor je konzultant elektronického podpisu
http://www.vkc.cz
---
Pozn. (15.9.2003): Zákon prošel beze změn do sbírky zákonů, kde vyšel pod číslem 225/2003 Sb. dne 31.7.2003 v částce 79. Jeho text je dostupný např. ve Sbírce MVČR [PDF], nebo na ePravo [HTML]. Protože doba od schválení byla 2 měsíce a 3 dny, platí i další předpovězené lhůty v článku uvedené.
|