Stát v hrsti
(neredigovaná verze článku z HN /březen 2001/ke sčítání
lidu 2001)
Vojtěch Kment
ČSÚ shromažďuje
data pro centrální registr osob a nemovitostí
Kdyby vás někdo cizí
zastavil na ulici a požádal, abyste mu sdělili své jméno, rodné
číslo, národnost, státní příslušnost, náboženskou denominaci, vzdělání,
profesi a funkci v zaměstnání, asi byste k němu pojali nedůvěru.
Ještě více byste byli rozhořčeni, kdyby požadoval sdělit i přesnou
identitu nejbližších příbuzných s nimiž bydlíte, adresu školy, do
níž dochází vaše děti, domácí adresu, velikost bytu, a některé jeho
vybavení. Předpokládám, že by vás neuklidnilo, pokud by se hájil
tím, že informace sbírá pouze pro statistické účely, a že ochrana
údajů je sice zajištěna, ovšem nemůže vysvětlit jak. Podobně by
vás rozrušilo, kdyby takové osoby chodily po místních úřadech jako
detektivové a zjišťovaly si takové informace i bez vašeho vědomí
či svolení vůbec.
Aby se takové případy
nestávaly, je ochrana před neoprávněným zasahováním do soukromí
a shromažďováním osobních údajů zaručena nejvyšším zákonem státu,
Ústavou ČR, všem občanům České republiky bez rozdílu. Čs.statistický
úřad si proto pro svou činnost upravující sčítání lidu, bytů a domů,
nechal udělit parlamentem jistou vyjímku z ústavní ochrany občanů
v zákonu 158/99Sb., určujícím mantinely sčítání, včetně druhů údajů,
jež může shromažďovat k fyzickým osobám. Pro ochranu uložení osobních
údajů pak platí další zákony, kterými se musí řídit.
Hlavní potíž vznikla
s prováděcí vyhláškou 354/2000Sb., kterou ČSÚ vydal až vloni na
podzim. Navrženými sčítacími listy totiž ČSÚ sbírá více a hloubějších
údajů, než je k tomu oprávněn sčítacím zákonem a tyto přidané údaje
představují tu nejcitlivější kategorii informací. K osobám např.
navíc shromažďuje údaje o identifikaci bytu (políčko kódy-nevyplňujte)
a potažmo o všech vztazích (většinou příbuzenských) k jiným osobám
v domácnosti, včetně jejich plné identity. Pochopitelně i všechny
údaje k bytu a domu. Celkově ČSÚ sbírá dostatek informací k tomu,
aby mohl vytvořit jeden centrální superregistr osob a centrální
registr nemovitostí. K prvnímu nebyl zákonem zmocněn, ohledně druhého
je sčítací zákon vnitřně rozporuplný.
Z takových registrů
sice lze vytvářet statistiky (k čemuž zákon jedině opravňuje), prakticky
však mohou být použity i pro účely komerční, bezpečnostně zpravodajské
i kriminální. Jen pro účely přímého marketingu lze odhadnou celkovou
cenu sebraných dat na cca. 10 miliard Kč. Přitom je již nyní lze
umístit na datový nosič menší, než je krabička cigaret.
Protože formát formulářů
a způsob jejich sběru byly navrženy z hlediska preventivních metod
ochrany dat nevhodně, bude nyní krajně obtížné tak cenná data v
informačním systému ČSÚ uhlídat. Dojde-li však k úniku, bude velmi
obtížné dokázat, u koho k němu došlo a uplatnit sankce. S údaji
totiž přichází do styku poměrně nekontrolovaně komisaři, revizoři,
obce, pracovníci ČSÚ i pracovníci externí firmy pro pořizování dat.
Většina dosavadní veřejné
kritiky se skutečně soustřeďovala na podružnosti, např. kuriozitu
některých údajů. Poněkud vážnější atribut - totiž rodné číslo, pak
není nebezpečné samo o sobě (např. na vrátnici České televize tolik
nevadí), ale pouze jako pojítko různých informací k jedné osobě,
z různých databází. I když ČSÚ snad skutečně nebude technicky pořizovat
jméno a příjmení ze sčítacích formulářů, je toto jméno a příjmení
k rodnému číslu a všem datům ze sčítání opět snadno připojitelné
z libovolné jiné databáze, jež je obsahuje, např. z registru rodných
čísel, který vede opět právě ČSÚ. Hlavní bezpečnostní riziko pak
tkví v obrovském adresném nahromadění mnoha informací ke každé osobě,
včetně příbuzenských vztahů v domácnostech a informací i o těchto
osobách. To vše zcela koncentrovaně pro všechny občany ČR a za území
celého státu, v rozporu se zákonem, a při zanedbání použitelných
bezpečnostních zásad pro shromažďování údajů. Doslova a do písmene,
údaje o všech občanech ČR a informace, jež ve sčítání poskytnou,
se vejdou do lidské dlaně.
Podle rodného čísla
lze určit přesně byt osoby, v němž bydlí, adresu domu, a během sekundy
zobrazit graficky i strukturu celé konkrétní domácnosti (tj. typicky
část konkrétní rodiny). K dětem pak lze z údajů zjistit třeba adresu
školy, k ostatním adresu zaměstnání. Příbuzenské vztahy nezastarávají
tak rychle - ještě po 50 letech bude z těchto údajů zjistitelné,
že dnešní dvě malé děti, které samy ani nic nevyplňují, jsou sourozenci,
a kdo byli jejich rodiče.
Případ Sčítání se stává
společenským precedensem, jak dalece bude ústavní ochrana občanských
práv brána v praxi vážně. Připravovaný státní informační systém,
jenž by měl existující registry převést do počítačové podoby a umožnit
vzájemné propojení, má-li být z hlediska občanů bezpečný, bude potřebovat
velmi důkladné ochrany a spolehlivou metodiku. Je varující, že ačkoliv
byl ČSÚ i vláda od přelomu roku upozorňováni na rizika jejich postupu
různými bezpečnostními znalci, rozhodli se je ignorovat a sčítání
provést podle zmíněné neblahé vyhlášky ČSÚ.
Statistici a další subjekty,
které sčítání potřebují skutečně pouze pro statistické účely, by
spíš než na kritiku kritiků, se měli zaměřit na to, proč si ČSÚ
počínal a dále jedná tak nekvalifikovaně a zda tím vzbuzuje důvěru,
že dokáže sebraná data ochránit. Jde i o jejich čistě osobní údaje,
jež se mohou dostat k té cizí osobě z ulice.
|